TMMOB 43. OLAĞAN GENEL KURULU`NDA KABUL EDİLEN KARAR
Yönetmelikler ile ilgili;
1. TMMOB 42. Dönem Yönetim Kurulu tarafından 43. Dönem Genel Kurul Divan Başkanlığı`na iletilen TMMOB Disiplin Yönetmeliği`nin 13. Maddesinde (Soruşturma, Soruşturmaya Başlanması ve Zaman Aşımı) değişiklik yapılması ile ilgili önergenin (Ek.1.1) kabulüne,
(Ek.1.1)
Madde 13 - (Değişik:RG-9/12/2004-25665)
Soruşturmaya; bildirim üzerine ya da Yönetim Kurullarınca resen başlanır.
Disiplin cezasını gerektirecek eylemlerin öğrenildiği tarihinden itibaren iki yıl ve her halde eylem tarihinden itibaren beş yıl geçmesi halindesoruşturma başlatılamaz. Disiplin cezası gerektiren eylem, aynı zamanda genel kanuni bir suç oluşturuyor ve bu suç için, kanun daha uzun bir zaman aşımı süresi koymuş bulunuyorsa, bu zaman aşımı süresi uygulanır ve bu durum soruşturma açılmasında belirtilir.
2. TMMOB 42. Dönem Yönetim Kurulu tarafından 43. Dönem Genel Kurul Divan Başkanlığı`na iletilen TMMOB ve Odalar Denetim Yönetmeliği`nin 3.2.4. Maddesinde değişiklik yapılması ile ilgili önergenin (Ek.1.2) kabulüne,
(Ek.1.2)
3.2.4. TMMOB Denetleme Kurulu; TMMOB Olağan Genel Kurulu`nu takip eden Eylül veya Ekim ayı içinde, Oda Denetleme Kurulları ve Oda saymanları ile ortak olarak toplanır ve mali, mali-hukuki ve denetimlerle ilgili konuları değerlendirir. TMMOB Denetleme Kurulu‘nun kendi üyeleri arasından seçeceği bir Başkan tarafından yönetilen bu toplantıya, TMMOB Genel Saymanı ve TMMOB Genel Sekreteri gözlemci, denetleme kurulunun gerekli gördüğü hallerde TMMOB hukuk danışmanı ve mali müşaviri danışma amaçlı olarak katılabilir.
3. "TMMOB Cinsiyet Ayrımcılığı Takip Sekreteryası Kuruluş ve Çalışma Yönergesi"nin (Ek.1.3) kabulüne,
(Ek.1.3)
TMMOB CİNSİYET AYRIMCILIĞI TAKİP SEKRETARYASI KURULUŞ VE ÇALIŞMA YÖNERGESİ
Amaç
MADDE 1. Bu yönergenin amacı; cinsiyet ayrımcılığının, taciz ve mobbingin takip edilmesi, hukuksal ve psikolojik destek gerektiği durumlarda kadın örgütleri ve diğer demokratik kitle örgütleriyle işbirliği içerisinde çalışılarak çözümlerin üretilmesi ile görevlendirilen Cinsiyet Ayrımcılığı Takip Sekretaryasının, yapısını, görevlerini ve çalışma esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2. Bu yönerge; Cinsiyet Ayrımcılığı Takip Sekretaryasının kuruluş şekillerini, yapısını, görevlerini ve çalışma esaslarını tanımlar.
Kısaltmalar
MADDE 3. Bu Yönergede;
3.1. TMMOB‘ye bağlı odalar; "Oda"
3.2. Oda Yönetim Kurulu; "OYK"
3.3. Şube Yönetim Kurulu‘; "ŞYK"
3.4. Cinsiyet Ayrımcılığı Takip Sekretaryası; "SEKRETARYA" olarak ifade edilecektir.
Dayanak
MADDE 4. Bu yönergenin dayanağı; TMMOB 1. Kadın Mühendis, Mimar ve Şehir Plancıları Kurultayı‘nda alınan karar uyarınca TMMOB 40. Olağan Genel Kurul Kararıdır.
Sekretarya‘nın Çalışma Esasları:
MADDE 5. SEKRETARYA‘nın çalışma esasları; bu çerçeve yönergeye uygun olarak, TMMOB Kadın Çalışma Grubu tarafından belirlenir.
Sekretarya‘nın Kuruluşu
MADDE 6. TMMOB Kadın Çalışma Grubu içerisinden 5 kişiden çok olmamak üzere en az 3 kişi olarak belirlenir.
6.1. Kadın Çalışma Grubunun sekreteri aynı zamanda SEKRETARYA‘nın da sekreterliğini yürütür.
6.2. SEKRETARYA‘nın görev süresi TMMOB‘nın bir çalışma dönemidir.
Sekretarya Sekreterinin Görevleri
MADDE 7. SEKRETARYA Sekreterinin görevleri;
7.1. SEKRETARYA‘nın gündemini hazırlamak ve raporlarının tutulmasını sağlamak,
7.2. SEKRETARYA üyelerini toplantıya çağırmak,
7.3. SEKRETARYA‘ya başvuru yapanlara sadece hukuki değil psikolojik destek de sağlayabilmesi için üniversitenin ilgili birimleriyle işbirliği halinde çalışmak,
7.4. Hakkında değerlendirme yapılan, karar alınan ve görüş verilen konular ve sorunlarda gizlilik içinde çalışılması ve ilgili tüm bilgi ve belgelerin saklı tutulmasını gözetmektir.
Sekretarya‘nın Görevleri
MADDE 8. SEKRETARYA‘nın görevleri;
8.1. Cinsel taciz, cinsel saldırı, cinsel istismar ve misilleme iddialarını inceler. Gündeme alıp almama yönünde karar verebilir.
8.2. Sekretarya, cinsel taciz ve cinsel saldırı iddialarıyla ilgili bir suçun işlenip işlenmediğini saptamakla görevli olmayıp, şikayetçi ilgili Odanın Disiplin Kurulu‘na yönlendirilir.
Atanacak soruşturmacılar, gereken durumlarda Sekretarya ile görüş alışverişi yapar ve Sekretarya‘dan Bilirkişi desteği alır.
8.3. Cinsel tacize ve cinsel saldırıya karşı farkındalık ve duyarlılık kazanılması için eğitim, tanıtım ve benzeri çalışmaları düzenler ve yayınlar yapar.
8.4. Eril bir dil kullanan, kadın beyanı ve mahremiyet ilkelerini ihlal eden haberlere tepki gösterilmesi sağlar.
8.5. Cinsiyet ayrımcılığı içeren iş ilan ve işe alımları gerçekleştiren Kamu Kurum ve Kuruluşları ile özel şirketleri yazılı olarak protesto eder ve web sitesinde yayımlar. Ayrıca TMMOB‘a bağlı odalar aracılığıyla üyelerine yönelik yayımlanan, özel şirketlerin iş ilanlarında da aynı duyarlılığı gösterir. Gerek örgüt içi gerek örgüt dışında bu konuda kamuoyu oluşturmaya çalışır.
8.6. Cinsiyet ayrımcılığı içeren iş ilanlarına karşı hukuki mücadele yürüten meslektaşlarına destek olur.
8.7. TMMOB‘ye üye ve bünyesinde çalışanlara, şiddete ve tacize maruz kalmaları durumunda hukuki yönden destek verir.
8.8. TMMOB, oda, şube ve temsilciliklerinde cinsel tacize maruz kaldığını açıklayan üyelerinin, çalışanlarının ve TMMOB üyelerince tacize uğradığını beyan eden kişilerin açıklamasını ciddiyetle ele alarak, onlarla dayanışma içinde olmak amacıyla, soruşturma açılması ve yürütülmesi sürecinde sekreterya kadının beyanını esas alır ve kadının kimliğini gizli tutar.
8.9. TMMOB bünyesindeki cinsel ayrımcılığa, ekonomik, psikolojik ve fiziksel şiddete maruz kalan meslektaşlarımıza gerektiğinde sığınabilecekleri barınma ve ekonomik ihtiyaçlarının karşılanacağı yerlerin ve bu meslektaşlarımızın belirli bir sure koruma altına alınabileceği ortamın sağlanmasına öncülük eder.
8.10. TMMOB, üniversitelerde kadınlara yönelik cinsiyet ayrımcılığı, mobbing, cinsel taciz ve şiddete karşı kadın akademisyenler ve öğrencilerle beraber çalışmalar yürütür. Bu doğrultuda kadın akademisyen ve kadın öğrencilerle birlikte komisyon vb. yapılar kurar. Üniversite disiplin yönetmeliklerinde cinsiyetçi uygulamalara karşı yaptırımların yer alması için yapılan çalışmalara destek verir.
8.11. TMMOB web sitesinde, kolayca erişilebilecek bilgilendirme notları (Sık karşılaşılan soru ve sorunların çözümleri, başvurulabilecek hukuki ve fiili çözüm seçenekleri, bu seçeneklerde izlenen süreçler, bu seçeneklerin her birinin yaratabileceği riskler ve alınması gereken önlemler gibi) hazırlar.
8.12 Gerekli görüldüğü durumlarda diğer meslek odaları ile işbirliği içine girer.
Bildirim Ve Şikâyet
MADDE 9. Cinsel saldırı veya cinsel tacize maruz kaldığını veya tanık olduğunu düşünen bireyler, bu yönergedeki düzenlemelerin ihlal edildiğinden emin olmasalar dahi bildirim veya şikâyette bulunabilirler. Bu bildirim, SEKRETARYA‘ya şahsen yapılabileceği gibi SEKRETARYA‘nın internet sayfasından çevrimiçi olarak da yapılabilir.
Sürece Hakim Olan İlkeler
MADDE 10. Sürece Hakim Olan İlkeler;
10.1. Destek süreçlerinde ilgili taraflarla yapılan görüşme ve yazışmalar gizli tutulur. Bu işlemler ivedilik ve özen ilkeleri gözetilerek en etkin biçimde sürdürülüp sonuçlandırılır. SEKRETARYA yaptıkları her işlemle ilgili kayıt tutmak zorundadırlar.
10.2. Yasal zorunluluklar dışında şikâyetçinin talebi olmadan hiçbir işlem başlatılamaz, başlatılmış olan işlemler durdurulamaz, işlemlere ara verilemez.
Destek Süreci
MADDE 11. Destek Sürecinde SEKRETARYA;
11.1. Cinsel taciz ya da cinsel saldırı içerikli davranışlara maruz kaldığını veya tanık olduğunu belirten kişileri başkaca bir koşul gözetmeksizin desteklerler.
11.2. Şikâyette veya bildirimde bulunan kişiye; başvurabileceği hukuki ve fiili çözüm seçeneklerini, bu seçeneklerde izlenen süreçleri, bu seçeneklerin her birinin yaratabileceği riskleri ve alınması gereken önlemleri anlatır.
11.3. İsteğe bağlı olarak psikolojik destek sağlamak konusunda çalışmalar yürütür.
Hizmet İçi Eğitim Programları
MADDE 12. SEKRETARYA, TMMOB üyelerine yönelik olarak, cinsel tacizin ve rahatsız edici cinsel içerikli davranışların engellenmesi bağlamında kişilerin haklarını öğrenmesi ve bu konuda bir bilinç oluşturulması amacıyla, TMMOB Yönetim Kurulu‘nun uygun görüşünü alarak eğitim, seminer v.b. düzenler.
Yürütme
MADDE 13. Bu Yönerge TMMOB Yönetim Kurulu tarafından yürütülür.
Yürürlük
MADDE 14. Bu Yönerge TMMOB Yönetim Kurulunca kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Mali İşler ve Bütçe Uygulaması ile ilgili;
1. TMMOB 43. Dönem Bütçe Uygulama Esasları Yönetmeliğinin ekte sunulduğu şekliyle kabulüne,
TMMOB
43. DÖNEM (01 Nisan 2014 – 31 Mart 2016)
BÜTÇE UYGULAMA ESASLARI
YÖNETMELİĞİ
Madde 1- 2014 yılına ait tahmini gelir - gider bütçesi, 2012 ve 2013 yılları gerçekleşen Birlik gelirleri, 2012 – 2013 yılları gerçekleşen Oda gelir bütçeleri, 2014 – 2015 Oda tahmini bütçeleri ve önümüzdeki dönem öngörülen giderler dikkate alınarak denk kılınmış ve 3.500.000,00 TL olarak belirlenmiştir. (Ek:1 2014 yılı tahmini gelir - gider bütçesi)
Madde 2- Odaların Birlik Hissesinin 2014 yılı için 2.412.230,00 TL olması kararlaştırılmıştır. Odaların 2014 yılı Birlik Hisseleri üye başına 2,1637 TL/yıl ve Odalarca yapılacak fevkalade yardımlar faslından da 2013 yılı gelir bütçelerinden yıllık % 0,89 oranında ödeme yapılacak şekilde belirlenmiştir ve ekte tablolaştırılmıştır. (Ek:2: 2014 yılı Odaların Birlik Hissesi)
Madde 3- 2015 yılı için tahmini gelir - gider bütçesi. 01 Nisan 2014 – 31 Mart 2015 tarihleri arasını içeren (ÜFE + TÜFE) / 2 oranına kadar arttırılması için Yönetim Kurulu yetkilidir.
Madde 4- Birlik hissesi aylık eşit olarak tahsil edilecek ve ödemeler her ayın ilk hafta sonuna kadar yapılacaktır. Birlik Genel Sekreterliği Odalarca Birliğe yapılan ödemelerin gerçekleşme durumlarını gösteren tabloları her ay Denetleme Kuruluna ve Odalara gönderecektir.
Madde 5- Birlik Yönetim Kurulu, TMMOB Denetleme Kurulu Raporu`na bağlı olarak, Birliğe borçlu olan Odalardan bu borçlarının tahsili için ödeme planı isteyecektir. Gerek görülürse, Yönetim Kurulu, Odaların borçlarının tahsili için her üç ayda bir icra işlemlerine başvuracaktır. Birliğe borçlu Odaların borçları bitinceye kadar, taşınmaz alımlarına izin verilmeyecektir. Odalar, Birliğe borçlu Odalar ile ilgili gelişmeleri yakından izlemek ve dayanışmayı sağlamak için, konu özelinde Birlik Yönetim Kuruluna başvurup bilgi alma hakkına sahiptir.
Madde 6- Odalar, TMMOB Ana Yönetmeliği`nin 46.maddesi gereği 2014 Yılı gerçekleşmiş gelir ve gider bütçelerini ve üye sayılarını ayrıca istenilmesine yol açmadan 01 Mart 2015 tarihine kadar, 2015 Yılı gerçekleşmiş gelir ve gider bütçelerini ve bütçe dönemi sonu itibariyle üye sayılarını 01 Mart 2016 tarihine kadar Birliğe bildireceklerdir.
Madde 7- TMMOB 43. Dönem Yönetim Kurulu, mülk ve taşınmaz alımına ve satımına yetkilidir.
Madde 8- Profesyonel yöneticiler, Birlik Genel Sekreteri, Birlik Genel Sekreter Yardımcıları, Danışmanlar ve Teknik Görevliler için Birlik Genel Kurulu`nu izleyen ilk aybaşından geçerli olmak, bir sonraki Birlik Genel Kurulu`nun yapıldığı ayın sonunda sona ermek üzere iki yıllık dönem için sözleşme yapılır. Bu sözleşmeli personelin aylıkları 01 Temmuz ve 01 Ocak tarihlerinde 6 aylık sürelerle belirlenir. Sözleşmeli personele aylık ücretinin dışında yılda dört maaş ikramiye ödenir. Sözleşmeli personelin aylık ücretlerinin belirlenmesinde Yönetim Kurulu yetkilidir.
Madde 9- Çalışma döneminde yapılacak Toplu İş Sözleşmesinin Birlik gelir - gider bütçesi dikkate alınarak gerçekleştirilmesi konusunda Yönetim Kurulu yetkilidir.
Madde 10- Çalışma dönemi içerisinde Birlik kasasında en fazla nakit olarak 5.000,00 TL bulunacaktır.
Madde 11- Birlik Başkanı, İkinci Başkanı, Sayman üye ve Genel Sekreter Yönetim Kurulu Kararı olmaksızın 43.Dönem içerisinde 5.000,00 TL`ye kadar harcama yapabilir. Bu harcamalar zorunlu durumlarda yapılacaktır. Her türlü demirbaş alımında Yönetim Kurulu kararı bulunacaktır.
Madde 12- Genel Kurul Kararları olmayan Odalara, yabancı üye ödenti ve kayıt ücretleri en az miktar olarak, Birlik Genel Kurulu`nca aşağıdaki miktarlar öngörülmüştür.
2014 - 2015 Yılı
Yabancı Üye Ödentisi 150,00 TL/Ay
Yabancı Üye İlk Kayıt Ödentisi 450,00 TL
Madde 13- Bütçe ve Bütçe Uygulama Esasları 01 Nisan 2014 tarihinden geçerli olmak üzere, TMMOB Genel Kurulu`nun ardından yürürlüğe girer. Birlik Yönetim Kurulu tarafından uygulanır. Her TMMOB Genel Kurul Delegesi bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanıp uygulanmadığını, Odası aracılığıyla izleme hakkına sahiptir.
Madde 14- "TMMOB Teoman ÖZTÜRK Öğrenci Evi ve Sosyal Tesisi"`nde görevlendirilecek kadroları oluşturmak, bina ile ilgili bakım onarım işleri ve bina işletmesi ile ilgili her türlü iş-işlem ve sözleşme yapmak, işleyiş kurallarını ve katkı paylarını belirlemek üzere TMMOB 43.Dönem Yönetim Kurulu görevli ve yetkilidir.
Madde 15- Çalışma Dönemi için aşağıdaki kadrolar kabul edilmiştir. Dönem içerisinde olası kadro ünvanı değişikliği yapılmasında ve kadro sayısının arttırılmasında Yönetim Kurulu yetkilidir.
a) Profesyonel Yönetici ve Süreli Sözleşmeli Personel
Başkan 1
Genel Sekreter 1
Genel Sekreter Yardımcısı 2
Teknik Danışman 2
Hukuk Danışmanı 2
Basın Danışmanı 1
Teknik Görevli 4
Öğr.Evi Sos.Tes. Sorumlu Müdür 1
b) Toplu Sözleşmeli Personel
Yayın Görevlisi 2
Muhasebe Görevlisi 1
Büro Görevlisi 5
Öğr.Evi Sos.Tes. Görevlisi 4
Hizmetli 2
c) Dışarıdan Alınan Hizmet
Mali Müşavir 1
Ek 1: 2014 yılı Tahmini Gelir Gider Bütçesi
Ek 2: 2014 yılı Odalar Birlik Hissesi
KARARLAR KOMİSYONUNDA GÖRÜŞÜLEN KABUL EDİLEN ÖNERGELER
1- Birliğimize bağlı Odaların İstanbul şubelerinin yöneticileri ve üyelerinin de sanık olarak gösterildiği ve kamuoyunda "gezi davası" olarak bilinen, İstanbul 33. Asliye Ceza Mahkemesi‘nde açılan davanın (Soruşturma No: 2014/25504, Esas No: 2014/10730, İddianame No: 2014/3115), TMMOB Hukuk müşavirliğince takip edilmesine, davanın duruşmalarına TMMOB Yönetim Kurulu düzeyinde katılınmasına, davanın tüm aşamalarının kamuoyuna aktarılmasına, bu davada yargılanan diğer emek, meslek örgütleri temsilcileri ile dayanışma içerisinde olduğumuzun bildirilmesine,
2- 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu 27 Ocak 1954 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilmiş ve 4 Şubat 1954 tarih ve 8265 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. TMMOB 1. Genel Kurulu 18-22 Ekim 1954 tarihleri arasında toplanmıştır.
Birliğimizin kuruluşunun 60. yıldönümü nedeni ile Ekim ayı içersinde ülke düzeyinde İl/ilçe Koordinasyon Kurulları aracılığı ile açık alan ve/veya kapalı salon etkinliklerinin yapılmasının sağlanması için 43. Dönem Yönetim Kuruluna görev ve yetki verilmesine,
3- Üniversitelerin;
1.) Makina ve İmalat Mühendisliği Bölümünden mezun olanların Makina Mühendisleri Odası`na,
2.)Endüstri Sistemleri Mühendisliği Bölümünden mezun olanların Makina Mühendisleri Odası`na,
3.)Endüstri ve Sistem Mühendisliği Bölümünden mezun olanların Makina Mühendisleri Odası`na,
4.)Enerji Teknolojisi Mühendisliği Bölümünden mezun olanların Elektrik Mühendisleri Odası`na,
5.)Üretim Mühendisliği ve Yönetimi Bölümünden mezun olanların Makina Mühendisleri Odası‘na kaydolmalarına,
4- TMMOB Öğrenci Evi ve Sosyal Tesisinin adının "TMMOB Teoman Öztürk Öğrenci Evi ve Sosyal Tesisi" olarak belirlenmesine,
5- TMMOB Metalurji Mühendisleri Odası olarak 12 Nisan 2014 tarihinde gerçekleştirilen 29. Olağan Genel Kurulumuzda Odamız adına "ve Malzeme" eklenerek; adımızın TMMOB Metalurji ve Malzeme Mühendisleri Odası olmasına ve TMMOB Genel Kurul onayına sunulmasına,
6- TMMOB 43. Çalışma Dönemi içerisinde TMMOB Engelli Mühendis, Mimar ve Şehir Plancısı Çalışma Grubu kurulmasına,
7- TMMOB 43. Çalışma Dönem içerisinde TMMOB Engelli Mühendis, Mimar ve Şehir Plancıları 2. Sempozyumu`nun düzenlenmesine,
8- Yapı Denetim Kanun Tasarısı konusunda, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile ilgili makamlarla TMMOB`nin görüşü doğrultusunda görüşmeler yapmak, gerektiğinde birlikte çalışmalar yapmak üzere ilgili tüm odaların katılımı ile çalışma komisyonunun kurulması için 43.Dönem TMMOB Yönetim Kurulu`na yetki verilmesine,
9- TMMOB 42.Dönem Yönetim Kurulu tarafından "Yapı Denetimi ile yasa ve yönetmelikler ile ilgili çalışma yapılması, konu ile ilgili TMMOB görüşlerinin oluşturulması" amacıyla "Çalışma Grubu" kurulmuştur. 1) Çalışma Grubunun oluşturduğu rapor ve öneriler Yönetim Kurulu`na sunulmuş, ancak sorunların çözümünde etkin olunamamıştır TMMOB 42.Dönem "Yapı Denetim Çalışma Grubu`nun daimi grup veya komisyon halinde kurulması, TMMOB İl Koordinasyon Kurulları gündemi ve faaliyetleri arasında yer alınmasının sağlanması, 2) Mevcut yapı denetim sistemi ile Denetimin yapılmasının mümkün olmadığının kabulü ile yeni bir "Kamusal Yapı Denetim Sistemi" yasa taslağının TMMOB tarafından hazırlanması, konularında yeni seçilecek 43. Dönem Yönetim Kurulu`na görev verilmesi,
10- Serbest mühendislik, mimarlık ve müşavirlik hizmetleri üreten kişi ve kuruluşların mesleki etkinliklerinin TMMOB`ne bağlı meslek odaları tarafından denetlenmesiyle ilgili uygulamaların Odalar arasında ortak ilke ve esaslar çerçevesinde yürütülmesi önem taşımaktadır Özellikle yapı üretim süreçlerinde yer alan Odaların yapmış oldukları farklı denetim uygulamaları, mimar, mühendis ve şehir plancıları arasında sorunlara yol açarken, aynı konuya ilişkin bazı Odaların uyguladıkları bazılarının uygulamadıkları yaptırımlar da tartışmalara ve davalara neden olmaktadır. Odalar arasında ortak mesleki denetim uygulama süreç, kapsam ve sistematiğinin belirlenmesine yönelik olarak bir çalışma yapılarak; uygulama birlikteliğinin sağlanması amacıyla Yönetim Kurulu`na görev ve yetki verilmesi kabul edilmiştir.
11- Günümüzde piyasada serbest veya herhangi bir firmada ilgili Odaya kayıtlı olmayan mühendisler çalışmaktadırlar. TMMOB`ne bağlı tüm Odalar olarak ortak bir takip ve mücadele yönteminin belirlenerek uygulanması,
12- Soma katliamının hemen ardından Sinop`a 3.Nükleer Santral kurulması gündeme getirilmiştir. Nükleer Güç Santrallerinin kurulmasının önüne geçebilmek için, toplumun her kesimindeki kurum ve kişilerden oluşan "Nükleer Karşıtı Platform"a daha etkin destek olunması, TMMOB ve İl Koordinasyon Kurulları gündemi ve faaliyetleri arasında öncelikle yer almasının sağlanması için yeni seçilecek Yönetim Kurulu`na görev verilmesi,
13- TMMOB adına 3.Jeotermal Kongresi`nin düzenlenmesi, Kongre sekreteryasının ilgili Odalar tarafından belirlenmesi,
14- TMMOB Kadın Çalışma Grubu kararı uyarınca; yeni oluşacak TMMOB Yönetim Kurulu, kadın örgütlenmesinin güçlenmesi amacı ile TMMOB 3.Kadın Kurultayı`nda alınan bütün kararların TMMOB`ye bağlı bütün Odalar ve bunlara bağlı bütün şubelerde uygulanmasına yönelik gerekli çalışmaları yürütür.
15- Ülkedeki yasal mevzuat sürekli değiştirilmektedir. Yasal mevzuatta yapılan değişiklikler, TMMOB`nin de mevzuat değişikliğinde dinamik bir yapı kurmasını zorunlu kılmaktadır. Ulusal mevzuatta yapılan değişikliklerle TMMOB mevzuatının uyumlu hale getirilmesi ve güncellenmesi amacıyla "TMMOB Disiplin Yönetmeliği, Odalar Mali İşler Yönetmeliği, Bütçe Uygulama Esasları Yönetmeliği, TMMOB ve Odalar Denetim Yönetmeliği, SMM Yönetmeliği, TMMOB Asgari Ücret Yönetmeliği, Bilirkişilik Yönetmeliklerinde" değişiklik yapmak üzere TMMOB Yönetim Kurulu`na yetki verilmesi.
16- TMMOB ve Odaları, meslek ve meslektaş sorunlarının ülke ve toplum sorunlarından ayrılmayacağı ilkesiyle, emekten, demokratikleşmeden, Türkiye halklarından yana antifaşist, antiemperyalist, antişovenist bir temelde sermayeden, devletten ve siyasi iktidardan bağımsız olarak çalışmalarını yürütmektedir. Odalar, bu ilkeler çerçevesinde ülkeye ve topluma karşı olan sorumluluk ve görevlerini birlik çatısı altında dayanışma içinde yerine getirirler. Ancak, Odaların meslek alanlarını düzenleyen SMM yönetmelik değişiklikleri ve mesleki uygulamalarının, TMMOB`nin birlik ruhunu zedeleyen, odalar ve meslekler arasında ciddi çatışmalara, ayrışmalara yol açan bir etkisi bulunmaktadır. Mesleki çıkarların geliştirilmesi adına başka bir meslek disiplinin yetki alanına girerek alan yaratma gibi yaklaşımlar odalar arasındaki dayanışmayı ortadan kaldırırken, ortak hareket edebilmeyi de zafiyete uğratmaktadır. Bu durumu ortadan kaldırmak için, Odaların öncelikle mesleki şoven bir anlayıştan sıyrılarak yönetmelik düzenlemelerini yapmaları esas olmakla birlikte, bu yönetmeliklerin TMMOB`nde kabul edilmesi aşamalarında; uzmanlaşma süreçlerinin sonuna kadar işletilmesi, uzlaşma sağlanamamış yönetmelik maddelerinin konuya mesleki anlamda uzak yönetim kurulu üyelerince oylama yapılarak sonuçlandırılmasından önce "Çokbilimli mühendislik alanlarında ya da keşisen alanlarda hangi mühendisik-mimarlık disiplinlerinin yer alacağını belirlemeye yönelik danışmanlar kurulu oluşturulmasını" öngören TMMOB Ana Yönetmeliği`nin 24.maddesinin r fıkrasının gereğinin yapılmasına yönelik bir işleyişin oluşturulması yönünde TMMOB Yönetim Kurulu`na yetki ve görev verilmesi.
17- 4046 sayılı Özelleştirme Yasası`nın ülke kamu kaynaklarının yağmalanıp talan edilmesine, taşeronlaşmanın oluşmasına sebep olduğundan, ayrıca bu yasanın 22.maddesi gereği kamuda çalışan mühendis, müdür, müdür yardımcılarının ilgisiz kuruluşlara ARAŞTIRMACI ünvanı ile tayin edilip ücretlerinin 3 yıl süreyle dondurulup kazanılmış haklarının gasp edildiği bir işlemdir. Onbinlerce mağdur mevcuttur. Anayasaya, eşitlik ilkesine aykırı İLO sözleşmelerine aykırı bu yasa ve özellikle 22.maddenin iptali için Anayasa Mahkemesi`ne gidilmesine,
18- Ücretli mühendis, mimar, şehir plancıları asgari ücretini çalışma yaşamanın gerçek alt sınır ücreti haline getirmek için bir mücadele programı gerekmektedir. Bu mücadele programını oluşturmak üzere gelecek dönem içinde iktisatçıların ve ilgili diğer meslek disiplinlerinden uzmanlarında bulunduğu "TMMOB Mühendis, Mimar, Şehir Plancıları Asgari Ücret komisyonu" kurulması,
19- Büyük çoğunluğu TMMOB üyesi olan iş güvenliği uzmanlarının sorunları gerek mevzuattan gerek çalışma yaşamındaki kuralsızlık, esneklik ve güvencesizlik nedeniyle hızla büyümektedir. 43.Dönem Yönetim Kurulu`nun bu alana yönelik düzenlemenin yapılması için Komisyon marifetiyle çalışma yapması,
20- İşçi sağlığı ve iş güvenliğini çalışma yaşamının ana bileşeni haline getirmek üzere süren mücadelelerde bir çoğu meslektaşlarımızdan oluşan iş güvenliği uzmanlarının örgütlemesi önemli bir program olarak düşünülmektedir. Bu kapsamda "TMMOB İş Güvenliği Uzmanları Kurultayı"nın gelecek dönem gerçekleştirilmesi,
21- "Mali İşler Uygulama Esasları Çalışma Grubu"nun kurularak çalıştırılması, TMMOB İl/İlçe Koordinasyon Kurulları Yönetmeliği`nin mali işleyiş ve denetim konularında gözden geçirilmesi, yaşanan sorunların çözülmesi, denetim sisteminin kurullarının belirlenmesi için bir komisyon kurulması,
22-TMMOB ve Odaların yönetim, denetleme ve onur kurullarında görev alan üyelerin aynı kurulda en fazla üç kere yer almalarının sağlanabilmesi için yönetmelik değişikliği yapılması, bu konuda yönetmelik maddesi düzenlenmesi,
23- Gerek TMMOB ve odalar arasında, gerekse de odalar ve üyeleri arasındaki bağların güçlendirilmesi kapsamında birçok odamız tarafından tek tek yürütülen ve üyelerine çeşitli avantajlar sağlayan, "ferdi kaza sigortası veya diğer sigorta işlemlerinde indirim, otel, seyehat acenteleri, akaryakıt vb." hizmet üretenlerle tek tek odalar yerine, TMMOB Yönetim Kurulunun görüşmeler yaparak, uygun görülenlerle sözleşmeler yapılması konusunda Genel Kurul kararı ile TMMOB Yönetim Kuruluna görev ve yetki verilmesi,
24- Soma katliamı ile tekrar tüm yakıcılığı ile gündeme gelen çalışma yaşamındaki taşeronlaşma ve emek hırsızlığı, bir başka boyutu ile mevsimlik işçilikte de yaşanmaktadır. Güvencesiz, sağlıksız ve düşük ücretlerle; kadın ve çocuklarında içinde bulunduğu mevsimlik işçilerle ilgili TMMOB`nin çalışma yürütmesi ve toplumsal duyarlılığı yaratması gerekmektedir. Bu nedenle mevsimlik işçiliğin nedenlerini ve yaşam koşullarını araştıran bir komisyon kurulmasını öneriyoruz.
25- Özellikle 1990`lı yıllarda Kürt Coğrafyasında yaşanan savaş bahane edilip güvenlik gerekçe gösterilerek devletin zorla göç ettirme politikaları sonucu boşaltılan ve yakılan köylerin yeniden yaşam alanlarına dönüştürülmesini sağlayacak alt ve üst yapıya yönelik çalışmalar yürütecek, TMMOB`ye tüm meslek disiplinlerinin bulunduğu yaz okulu düzenlemesine dair çalışma grubunun oluşturulmasını öneriyoruz.
26- 3458 Sayılı Mühendislik ve Mimarlık hakkında ki Kanunun 7. ve 8. Maddeleri mühendis diplomasına haiz olmayanların bu unvanı kullanarak faaliyet yürütmeleri halinde 6 aydan 2 yıla kadar hapis ve adli para cezası ile cezalandırılacağını, 8.maddenin son fıkrası ise "birinci maddede yazılı ve diplomayı haiz olmayanları bu vesikaları haiz olanlara mahsus unvan salahiyetle içlerinde kullanan kimselerle hükmi şahsiyetlerin mümessilleri de aynı suretle cezaya mahkum edilirler şeklinde düzenlenmiştir.
Bu yasal düzenlemeye ek yapılarak mühendis bulundurmadan mühendislik faaliyeti yürüten veya ünvanın da mühendislik ibaresi kullanan şirket ve firmaların, kuruluş ve faaliyetlerinin engellenmesi yönünden yasaya aşağı şekilde ek yapılması konusunda 43.Dönem Yönetim Kurulana çalışma yürütülmesinde tavsiye olunur.
Tavsiye değişikliği yasa önerisi;
3458 Sayılı Mühendislik ve Mimarlık hakkında Kanunun 7. Maddesine ek yapılarak 2.fıkrası"ticare ünvanın da mühendislik ibaresi bulunacak ticari şirket ve kuruluşlar ortaklarından en az birisinin mühendis olması kaydıyla kurulabilir. Yasanın çıkmasından önce kurulmuş ve ticari ünvanın da mühendislik ibaresi bulunan ticari şirket ve kuruluşlar SGK.na kayıtlı şekilde en az bir mühendis istihdam etmek zorundadırlar. Mühendis istihdam etmeyen ilgili firmalar her ay için SGK`nun mühendisler için uyguladığı ücret üzerinden ceza öderler şeklinde düzenlemesi teklif olunur."
27- "TMMOB Demokrasi Kurultayı" ve "Mühendislik Mimarlık Kurultayı" sonuç kararları çerçevesinde önceki Genel Kurul dönemlerinde TMMOB (Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği) açılımının "Türkiye Mühendis Mimar Odaları Birliği" olarak düzenlenerek diğer meslek birliklerinin açılımı ile ortaklaştırılmasına (örneğin; Türkiye Barolar Birliği v.b) yönelik yasal düzenlemelerin yapılması için 43. Dönem Yönetim Kuruluna görev verilmesini talep ediyoruz.
28- TMMOB Yasası ve Ana yönetmelik çerçevesinde genel kurul delegesi olmak için, 10 yılını doldurmuş olma şartı aranmaktadır. Bu koşul beşyüzbini aşan üyeye sahip birliğimiz ve odaların üyeleri arasında, iradelerini genel kurullara yansıtma noktasında, eşitsiz bir durum yaratmaktadır. Birliğimiz ve bağlı odalarına üye herkesin, genel kurullarda temsil ve delege olması noktasında bu eşitsizliğin kaldırılmasına yönelik yasal düzenlemelerin yapılması için, 43. dönem Yönetim Kuruluna görev verilmesini talep ediyoruz.
Okunma Sayısı: 3163