AŞIRI YAĞIŞLARDA YOLUN KAPANDIĞI UNUTULMAMALI
Zaman zaman yağan aşırı yağışlardan sonra, eğimi yüksek olan Akyazı yamacının zayıf zemin ve kırıklı yapı arz etmesinden dolayı yamaç sellenmesi ve akma gibi olaylarla karşılaşılmakta ve mevcut sahil yolunun trafiğe kapandığı hepimiz tarafından bilinmekte ve yaşanmaktadır. Ayrıca denize dolgu yapılmadan önce Akyazı sırtlarına düşen yağmur yeraltı suyu olarak hiçbir engel olmadan denize boşalmaktadır.
DOLGU ADA ŞEKLİNDE OLMALI
Ancak dolgu sahasında gördüğümüz kadarıyla yaklaşık 1,5 km uzunluğunda, 600 m eninde yapılan Trabzon-Akyazı dolgusu bir set gibi sahil yoluna bitişik yapılırsa, yamaçlardan serbestçe denize boşalan yeraltı suyu kısmen engelleneceği için Akyazı sırtlarında yeraltı su seviyesi zamanla yükselebilecektir. Yeraltı su seviyesinin yükselmesiyle Akyazı sırtlarında heyelanların, akmaların ve yamaç sellenmesinin şiddeti daha da artacağı kesin bir sonuçtur. Bundan dolayı yapılan dolgu sahil yolu ile bütünleşmiş olarak değil; önceki projede (aşağıda verilen) olduğu gibi ada benzeri bir yapı olarak inşa edilmeli, dolgu ile mevcut sahil yolu arasında mutlaka geniş bir su yolu bırakılmalıdır.
Yeraltı su seviyesinin yükselmesine bağlı olarak gelişebilecek bu tür olumsuzlukları önlemek için Akyazı dolgu alanı karaya bitişik bir set gibi değil, yeraltı suyunun denize serbestçe boşalabileceği bir ada şeklinde planlanmalıdır.
DÜNYA BUNU NASIL YAPMIŞ
Dünyada yapılan deniz dolgu alanlarındaki yapılar incelendiğinde sahilden açıkta yapıldığı ve ada şeklinde olduğu açıkça göze çarpmaktadır. Örneğin dünyanın sekizinci harikası olarak adlandırılan "Palmiye Adası", Maldivler‘in başkenti Male‘de bulunan "Male Havalimanı", Japonya`daki Kansai Havaalanı sahilden uzakta ada şeklinde planlanmış ve yapılmıştır.
YETKİLİLER BUNU DÜŞÜNMÜŞTÜR
Projeyi çizen ve yürüten yetkililer bunu mutlaka düşünmüş ve buna göre projelendirmiş olduğunu düşünüyorum. Akyazı yamacından gelen suların drene edilebildiği yeterli nitelikteki bir drenaj sistemi yapılmaz ise Akyazı kompleksi yarın sular altında kalabilir ve bunun hesabını da kimse veremez.
Semih PEKER
Jeoloji Mühendisleri Odası Trabzon Şube Başkanı
Okunma Sayısı: 3119